Stakskidor

Flera skidtillverkare har stakskidor utvecklade specifikt för stakning (double poling, DP). Här får du lära dig mer om stakskidornas konstruktion, skillnaderna som gör att de vinner över traditionella klassiska och skateskidor för stakning.

  • Madshus Redline Dp 197 cm special

    Madshus Redline Dp 197 cm special
    Inför Vasaloppet 2023 så valde racingavdelningen förutom DP 192 och DP 207 även att tillverka 35-40 par stakskidor i 197cm (70-90kg) som bygger på den tidigare stakformen Propulsion. Det fanns en hel del bra egenskaper som nu tillvaratagits samtidigt har det som fått Redline DP192/DP207 snabba lagts in i dessa skidor, som gjordes till racinglagret (nya designen). De är från i februari och funkade mycket bra men det var inget som slog ut det bästa och valdes av våra bästa åkare inför Vasaloppet. Därefter är de omslipade med M61 inkl skyddsparaffin på. Dessa testskidor är en hybrid någonstans mellan DP 192 och DP 207 gällande geometri, spann och tryckzoner. Den är mer mot DP 192 gällande åkkänsla och hantering.
  • Madshus Race Speed Dp -24

    Madshus Race Speed Dp -24
    Helt nya Race Speed DP är en lätt och vridstyv stakningsskida för träning och tävling. Skidan är konstruerad och uppbygg på samma sätt som vår WC-skida Redline DP. Skidan har Carbon Wrap-kärnkonstruktion, vilket är en glasfiberlindad och förstärkt kärnkonstruktion, som ger låg vikt, bra styrka och fenomenal energiåtergivning. Nya Power Edge är en slitstark off set edge kant som är utformad för maximal stabilitet och kantkontroll. Specifika tryckzoner uttestade av vårt racingteam tillsammans med en egen form optimerad för stakning, ger åkaren de bästa förutsättningarna för att nå sina högt uppsatta mål oavsett förhållanden, terränger eller tävlingar som Vasaloppet. Den helt nya Race Speed DP är betydligt lättare och mer responsiv än sin föregångare, vilket ger en mycket hög prestandanivå. Specifikationer Längd: 172-192/5 Sidecut: 44-43-44 Vikt: 1040 g/192cm (par) Konstruktion: Carbon Wrap Belag: Universal Race Kärna: DP Binding + Plate: Xcelerator + NIS 7-click
  • Madshus Redline Dp2 -24

    Madshus Redline Dp2 -24
    Nya Madshus Redline DP2 har en helt ny unik geometri och konstruktion för att optimera och uppnå maximal stakprestation. Redline DP2 bibehåller maximal fart och fart genom varierande snöförhållanden och terränger, vilket är särskilt viktigt under långlopp då förutsättningarna ofta varierar under tävlingens gång. Den något lägre spannbågen tillsammans med det välavvägda slutspannet och anpassade tryckzoner ger bästa möjliga prestanda såväl vid stakning uppför som vid plant och utför. Skidan är optimal från några minusgrader/blandade snöförhållanden till varma/blandade snöförhållanden. Alvar Myhlbacks (årets stjärnskott, juniorvärldsmästare och sensationell 3a på årets Vasalopp) val. Längd: 192cm Sidecut: 43-44-44, Vikt: 820g/192cm (par) Konstruktion: Carbon Power Wrap Belag: World Cup Pro Kärna: DP2 Binding + Plate: Xcelerator + NIS 7-click
  • Rossignol X-IUM Premium+ DP Red Base-24

    Rossignol X-IUM Premium+ DP Red Base-24
    Topp DP modell som drar nytta av PREMIUM +-konstruktionen testad och godkänd av de bästa åkarna i världen. X-IUM PREMIUM + Double Poling-modellen riktar sig till skidåkare i toppklass som vill tävla/träna för långlopp. Denna skida har en skatekonstruktion med en lägre spann för optimalt glid vid hög ebalstrning och stakning. Dess Nomex-kärna och kollaminat gör den mycket reaktiv, medan dess låga spann ger den en anmärkningsvärd snökänsla. På dessa skidor är IFP-plattan tillbakadragen 5 cm från det normala för att möjliggöra större acceleration när du trycker med armarna. Utrustad med K9002 röd transparent bealg för omvandlad snö och varmare förhållanden. Skistart kommentar: då skidan ha relativt låga tryck fram på skidan och öppnar sig fint så är det en skida för just fuktig, blöt snö och kommer hantera lite lösare förhållande utmärkt utan plognings fenomen då skidan kliver upp på snön.
  • Madshus Redline Dp1 -24

    Madshus Redline Dp1 -24
    Nya Madshus Redline DP1 har en helt ny unik geometri och konstruktion för att optimera och uppnå maximal stakprestation. Redline DP1 bibehåller maximal fart och fart genom varierande snöförhållanden och terränger, vilket är särskilt viktigt under långlopp då förutsättningarna ofta varierar under tävlingens gång. Den något lägre spannbågen tillsammans med det välavvägda slutspannet och anpassade tryckzoner ger bästa möjliga prestanda såväl vid stakning uppför som vid plant och utför. Skidan är optimal från några minusgrader/blandade snöförhållanden till kalla/fina snöförhållanden. Alvar Myhlbacks (årets stjärnskott, juniorvärldsmästare och sensationell 3a på årets Vasalopp) val. Längd: 192cm Sidecut: 43-44-44, Vikt: 820g/192cm (par) Konstruktion: Carbon Power Wrap Belag: World Cup Pro Kärna: DP2 Binding + Plate: Xcelerator + NIS 7-click
  • Fischer RCS DP Sprint IFP

    Fischer RCS DP Sprint IFP
    Fischer lanserar en mer ekonomisk version av sina skidor för säsongen 2024-2025, kallad RCS DP SPRINT. Dessa skidor drar nytta av mycket av teknologin från Speedmax 3D DP Sprint-modellen. Här är några av de viktigaste egenskaperna hos RCS DP SPRINT: Kärna : Skidorna har en lätt och vridstyv AirCore-kärna, vilket bidrar till att minska vikten och öka stabiliteten. Belag : De är utrustade med WC Plus-belag och tillverkade med Fischer's unika Cold Base Bonding-teknik. Detta innebär att belaget sätts ihop utan värme, vilket bevarar belagets kvalitet och förbättrar vallans förmåga att fästa, vilket resulterar i bättre glidförmåga. Spannkurva : Spannkurvan är optimerad för att maximera hastigheten vid stakning, vilket är avgörande för långlopp. Längd : Modellen finns endast i en längd, 191 cm. Den kortare längden möjliggör att åkarna kan hålla sig närmare varandra och utnyttja slipstream-effekten, vilket sparar energi och är perfekt för långlopp. Med dessa förbättringar kombinerar RCS DP SPRINT prestanda och ekonomi, vilket gör dem till ett attraktivt val för åkare som söker högkvalitativa skidor utan att betala för mycket.
  • Fischer Speedmax3D DP Wet Sprint -24

    Fischer Speedmax3D DP Wet Sprint -24
    Har fått tag på Wet modellen av DP Sprint som annars bara teamen har tillgång till. Dp Wet har mer tryckzons karraktär som 902 spannprofil när det kommer till tryckzoner vilket ger ett betydligt bättre släpp vid högluftfuktighet/ varmare förhållanden. Speedmax 3D Double Poling Sprint är speciellt designad för de unika kraven för Double poling. Den överför effektivt kraft från armarna till fart under skidorna. Glidande sidovägg minskar friktionen ytterligare för den extra hastigheten. Denna kortare skida gör det möjligt för förare att dra närmare skidåkare före dem. Slip: P5-1 Skidanalys https://www.youtube.com/watch?v=zHQfy9gE2ws
  • Madshus Race Speed Dp 192

    Madshus Race Speed Dp 192
    Race Speed Double Pole, e n ny stakskida i ett nytt prissegment . Optimerad geometri från skateskidor – invändig materialspec och ett anpassat spann bidrar till hög fart vid stakning. Bra känsla uppför och den smidiga hantering som en kortare skida innebär vid spårbyten osv. Långt styrspår och medium tryckzoner. B-sortering, skönhetsfel kan finnas Racingbelag P200 80-100kg intervall, märkt med hel- och halvvikt . Passar perfekt för den som stakar mycket på träning och tävling. Specifikationer Längd 192cm Sidecut: 44-43.44 mm Vikt: 1050g/192cm (par) Kärna: PR90&Triaxiell carbonkonstruktion Belag: P200 Nano universal Spann: Madshus DP Speed Bindningsplatta: NIS 7

Stakskidornas unika konstruktion

Ända sedan 2013 har långloppsåkare valt att bara staka sig igenom loppen. Då vallades glid under hela skidan och inget fäste alls.

Många valde att köra på skateskidor under några år men nu har tillverkarna tagit fram speciella stakskidor, eller double poling skis som de kallas internationellt och förkortas DP (double poling) i många produktnamn.

Det som gör stakskidorna till vinnare är främst hur tryckfördelningen på den främre delen av skidan sker. Vid stakning på platten är det ganska likt mellan klassiska, skate och DP-skidor men vid uppförsstakning går stakskidan lättare.

Genom att utföra tester och analyser har de funnit att det finns mycket att vinna på en unik konstruktion. Det är framförallt hur skidåkarens tryck över skidorna fördelas vid stakning uppför som skiljer sig. Skidfabrikanterna har därför byggt nya skidor med annan geometri, tjocklek och spann.

Kortare längd på stakskidor vs traditionella

Stakskidor är kortare än traditionella klassiska skidor och det finns två huvudanledningar till detta.

1) en kortare skida är mer lättmanövrerad, vilket har fördel om du byter spår ofta eller vill stå utanför spåret och staka

2) en kortare skida minskar avståndet till åkaren framför, vilket du har fördel av när du vill minska luftmotståndet och nyttja bättre glidegenskaper

Stakskidor vs skateskidor

Det går alldeles utmärkt att staka på skateskidor om det är hårda spår. När snön däremot är mjuk eller rent av lös har skateskidorna en tendens att vilja gräva sig ner i spåret.

Det är tryckzonerna som skiljer stakningsskidor från skateskidor. Tryckfördelningen när du åker skate skiljer sig mycket från hur den sker vid stakning, speciellt uppför.


Mer på temat stakning: Den som bestämt sig för att vara en renodlad stakåkare väljer numer också de speciella staxpjäxorna som lanserats. Många av åkarna i Ski Classics kör på dessa.

Under barmarkssäsongen kan du utveckla och bibehålla din stakträning genom att köra stakpass på rullskidor eller på stakmaskiner.